Werken vanuit Sociale NetwerkStrategieën
Duur: 4 dagen
Voor wie: Professionals en teams die een cultuur van samenwerking, eigenaarschap en gedeelde verantwoordelijkheid willen versterken.
In de training leer je praktisch te werken met het denkkader vanuit Sociale NetwerkStrategieën: als facilitator laat je de cliënt en sociaal netwerk zelf alle perspectieven verkennen, erkennen en verbinden, zodat zij weten waar het over moet gaan en waarom het daarover moet gaan. Als navigatietool gebruiken we hiervoor de Wyber. Deze bestaat uit vier kwadranten die de onderliggende basis vormen voor het denkkader.
De professional leert in deze training vanuit de rol van facilitator te werken met de Wyber. Dat betekent dat je leert faciliteren dat het proces van normaliseren en eigenaarschap over het eigen leven de ruimte krijgen door mensen vanuit nieuwsgierigheid te laten onderzoeken waar het over moet gaan en waarom het daarover moet gaan.
Dag 1
Welke beweging willen cliënt en sociaal netwerk maken en in welke richting? Waar moet het voor hen over gaan en waarom moet het daar over gaan? Op welke vragen zoeken zij een antwoord? Welke informatie hebben ze dan nodig om een plan te maken dat voor hen werkt? En van wie? Wie nodigen zij uit om mee te denken over antwoorden op deze vragen?
Op de eerste dag van deze training leer je aan de hand van direct in de praktijk toe te passen tools:
– bewustzijn en verantwoordelijkheid te versterken
– perspectieven te verkennen en erkennen
– perspectieven te verbinden
Door dit toe te passen in de praktijk faciliteer je dat cliënt en sociaal netwerk weten waar het over moet gaan, waarom het daarover moet gaan en welke koers zij dus uitzetten.
Dag 2 & 3
Als facilitator breng je mensen door middel van een beraad in de gelegenheid om in een creatief proces van brainstormen te ontdekken wat hun opties zijn, hun creativiteit aan te boren en weloverwogen beslissingen te nemen waarmee ze zelf aan de slag gaan.
Deze twee dagen leer je om als facilitator:
– ondersteuning te bieden waar nodig zodat client en sociaal netwerk een strategie vormen en beschrijven in een Actieplan
– betrokkenen aan te moedigen tot gezamenlijke oplossingen te komen
– omgaan met het geven en krijgen van informatie in het Beraad
– gezamenlijke verantwoordelijkheid te faciliteren
Allemaal zodat cliënt en sociaalnetwerk samen de opties bespreken, verkennen welke passend zijn en kiezen welke er uitgevoerd worden, zodat er commitment ontstaat over het plan waarmee ze aan de slag gaan. Zo kunnen zij met elkaar een Actieteam samenstellen dat gaat werken aan het succes van hun plan. Het geeft mensen de gelegenheid om zelf te leren hoe ze zaken aan kunnen pakken, in plaats van dat het voor hen wordt bepaald en gedaan. Dit draagt bij aan eigenaarschap en eigen regie.
Dag 4
De cliënt en mensen uit het sociaal netwerk vormen de vaste kern van het Actieteam. Dat betekent dat je als facilitator anders samenwerkt met dat team. Professionals en vrijwilligers zijn namelijk onderdeel van het team zolang zij een specifieke actieve rol spelen in de hulp- en/of dienstverlening. De focus in het Actieteam ligt op het tot een succes maken van het Actieplan, in plaats van ‘voorkomen dat het mis gaat’. Als facilitator faciliteer je dat dankzij real-time feedback kan men het plan en ieders handelen direct bijstelt.
In de training leer je:
– dynamisch samenwerken vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid in plaats van betrekken bij
– niet te denken vanuit belangen, maar vanuit perspectieven
– het faciliteren van zelf- en samensturing in een zelflerend team
Dit voorkomt ervaringen van falen. Iedereen heeft en ervaart eigen regie, in verbinding met de ander. Zo ontstaan creatieve oplossingen die passen bij alle betrokkenen en het tot een succes maken van het plan ondersteunen.